Naše flotila vozů Trabant (Trabi)

Historie vozu Trabant

Historie vozu Trabant je pevně svázána s historií Socialistickou (Východní) částí Německa (s poznávací státní značkou DDR nebo GDR) a vzhled i technika vozu je stejně jednoduchý jako byl život v 80létech.

Většina našich vozů byla vyrobena okolo roku 1970 – 75..

Ale zpět po ose času do Československé socialistické republiky, kdy byla součástí východního bloku pod bývalým Sovětským svazem a i v Praze nastala epocha vozů Trabant. Bývalé Československo také produkovalo auta, například značku Škoda nebo Tatra, ale část populace si oblíbila i značku Trabant – hlavně z důvodu nízké ceny oproti domácí produkci.

Kracejici-Trabant-nemecka-ambasada
Kracejici-Trabant-a-Medved-Berlin---nemecka-ambasada
Kracejici-Trabant-nemecka-ambasada-exkurze

Jen jednou ale zažila Praha opravdovou invazi vozů Trabant a to v roce 1989 (blízko pádu Berlínské zdi a znovu spojení obou částí Německa) se mnoho východních Němců rozhodlo přijet do Prahy a požádat o azyl na Západoněmecké ambasádě. Odstavili tedy vozidla všude po Praze a přelezli plot na zahradu velvyslanectví, kde vzniklo azylové městečko, a Praha byla okupována Trabanty. Na památku této události je v zahradě instalována plastika Kráčejícího Trabanta.

 

Veterán vozidlo Trabant (Trabi)

Trabant je legendární „komunistický“ vůz, který byl populární ze dvou důvodů – povrch karosérie je zhotoven ze sklolaminátu a uvnitř je klasický dvoudobý motor známý spíše z motocyklů (bohužel i obsah je zhruba stejný).

Výraz Trabant v němčině označuje jako „souputníka, druha“. Původ je odvozován z německého traben neboli klusat.Historicky je to výraz pro člena osobní stráže, zastarale průvodce, a konečně technicky – jako lidové vozítko soudruhů z NDR neboli tzv. „bakeliťák

Celkově bylo těchto vozidel vyrobeno více než 3,5 milionu a stalo se ohromně populární pro svou jednoduchost při opravách – pokud jste ovšem sebou vezl dostatek náhradních dílů.. J

I přes svou jednoduchost, zápach z výfuku a hlučný motor byla koupě Trabantu obtížná, tedy pokud jste neměli dobré kontakty v Komunistické straně – obecně byl na všechny vozy (nejenom Trabanty) čekací seznam a obvyklá doba dodání byl jeden rok!

Hlavní důvod, proč lidé o Trabanty ztratili zájem, byl pád Železné opony a dovoz modernějších vozidel ze Západu. Z Trabantu se stal víceméně symbol komunistické éry a blížila se doba zapomnění. Ale za pár let začaly být staré značky aut opět zajímavé a mnoho nadšenců začalo opět Trabant „objevovat“.

I proto máte teď vy šanci se na jeho znovuoživení podílet!